Dark Souls med mech suits
Deck 13 som før har givet os spil som Lords of the Fallen, står nu klar med The Surge, som tager os til en dystopisk fremtid, med endnu et af de hæsblæsende og taktiske action rollespil. Denne gang udruster vi os selv med motorsave og metalrør, ifører os et exoskelet, og går så ellers også i krig imod en horde af mekaniske fjender og følelsesforlade cyborgs. Jorden er raseret af global opvarmning, og gigantvirksomheden CREO har sat sig for at fikse det. Vi vågner som den nyeligt ansatte Warren, hvor noget er gået grueligt galt på første arbejdsdag, og det lader ikke til, at der er en eneste ven i sigte.
The Surge går i skoene på spil som Dark Souls og Bloodborne, men har skiftet den mørke fantasy setting ud med en dystopisk sci-fi historie.
Kampsystemet i The Surge er dybt, tungt og hammer tilfredsstillende. Alle slagene har vægt til sig, og det er en utrolig dybde at finde i de taktiske kampe, som spilleren konstant bliver udsat for. Der er en stor selektion af våben, som alle har deres egen distinktive måde at kæmpe på. Det kan dog til tider ske, at man bliver låst i visse animationer, og det kan også virke klodset at kæmpe mod flere fjender på én gang.
Det er ubønhørligt udfordrende. Der har sjældent var noget så tilfredsstillende, som endeligt at udarbejde en kamptaktik til at besejre en ny fjendetype. Spillet leverer en stor variation af fjender, som kæmper på deres helt egen facon, og det er altid en hårrejsende oplevelse, når man bliver løbet over ende af en ny og ukendt cyborg. Det er fremfor alt ikke altid, at kamparenaen er i dit favør, og det tvinger spilleren til at tænke hurtigt.
Det bliver hurtigt repetitivt. Lige så energisk og taktisk som kampsystemet er, ligeså repetitivt er det at slå den samme robot ihjel igen og igen. The Surge tvinger spilleren til konstant at genspille de samme områder og kæmpe mod de samme fjender, for hver gang spilleren bliver nedlagt på brutal og nådesløs vis, eller blot vender tilbage med sit bytte til operationsbasen, bliver den kirkegård af robotter, man ellers så fint har brugt tid på at stable, genfødt til stor irritation og kedsomhed for spilleren.
Spillet forklarer sig selv enormt dårligt. The Surge byder hverken på missionjournal, objektmarkører eller for den sags skyld et kort eller minimap. Det giver på den ene side en meget hård og udfordrende atmosfære til spillet, men det skaber desværre for stor forvirring, til at være underholdende på nogen måde. Alt for tit bruger man tid og energi på at dræbe sig vej igennem den tilsyneladende endeløse strøm af fjender, blot for at ende ved endnu et aflåst område.
Craftingsystemet & progressionen bliver hurtig meningsløs, liniær og trivielt. I stedet for at give os et reelt bytte med hjem, udstyrer The Surge spilleren med byttedele og en triviel møntfod i form af Scrap. Det kan spilleren bruge til selv at bygge våben og panser, eller hæve energiniveauet i sin power core, for at kunne udstyre sig selv med endnu bedre udstyr eller implantater. Det er lineært og kan virke inspirationsløst.
Leveldesignet er rodet, forvirrende og ensformigt. Når man uden kort eller kompas begiver sig ud i det talløse fabriks gange og værelser, kan man hurtigt bliver rundforvirret over hvor man egentligt befinder sig, og spillets mekanikker tvinger spilleren til gang på gang at vende tilbage til sin base, blot for at kæmpe sig igennem det samme materiale – Nu udstyret med et par minimalt bedre bukser. Gangene og områderne kan også til tider blive så snævre, at man kan undre sig over om niveaudesignerne overhovedet har snakket sammen med spildesignere, når man endnu en gang kæmper mere med spillets vægge og kamera, end mod den gigantiske gravko der kun ønsker dig flad, død og gennemristet.
Middelmådig mekanik
The Surge er et spil, man virkelig gerne vil have skal være godt. Det er det bare virkelig ikke. Kampsystemet og sværhedsgraden går hånd i hånd som to af de bedste kvaliteter – Det er bare en skam, at de er bygget ind i et spil som rent mekanisk ikke fungerer. The Surge er en af de mere frustrerende oplevelser til dato, og det er desværre af de helt forkerte grunde. Hvis man kan set bort fra de manglende forklaringer og den repetitive natur af The Surge, og desuden er meget stor fan af Dark Souls spillene, kan The Surge være et besøg værd, men for denne gang bør du bruge pengene på en is eller en tur på stranden i sommerheden. The Surge får 5 stjerner.
Action / RPG
PlayStation 4, PC, Xbox One (anmeldt)
Deck13 Interactive
Focus Home Interactive
16. maj 2017