I løvens hule
Harvey Weinsteins nylige dom var et vigtigt skridt på vejen mod at ende magtfulde mænds magtmisbrug. En anden magtfuld mand, der i mange år udnyttede kvinder til mere end at skabe profit, var direktøren for Fox News, Roger Ailes. Instruktør Jay Roach stiller med hjælp fra et imponerende cast skarpt på mediemogulens utilgivelige adfærd og den usunde kultur, der ikke kun gjorde sig gældende på en af Amerikas største og mest kontroversielle nyhedsstationer, men som i høj grad er et udtryk for en langt mere omfattende tendens.
Dynamisk. Energien fra den giftige nyhedsredaktion skaber en sitrende spænding i luften, og man kan ikke andet end at blive smittet af den hektiske stemning. Jay Roach klipper skiftevis mellem tre kvinder (spillet af hhv. Charlize Theron, Nicole Kidman og Margot Robbie), så historien aldrig når at falde til ro.
Bag kulissen. Bombshell giver først og fremmest et indblik i, hvordan sexchikane kan manifestere sig på en arbejdsplads. Hvor subtilt det kan være, hvor vulgært det kan være, og hvor giftigt det er. Desuden får vi også et indblik i en af Amerikas største politiske maskinerier, der hjalp Donald Trump med at blive præsident.
Vigtig og aktuel. Når en film er så aktuel som denne, har den også en ekstra slagkraft. Film der taler mod et undertrykkende system, er ofte vigtige, og Jay Roach viste allerede med Trumbo (2015) for nogle år tilbage, at han har talent for at fortælle disse historier. Når et emne er så delikat som dette, skal man dog træde varsomt og hvert fald sikre sig, at man ikke bagatelliserer.
Stikker ikke dybt nok. På trods af filmens noble intentioner kan man ikke lade være med at føle, at filmen ikke angriber magthaverne hårdt nok. At den ikke stikker dybt nok – hverken i emnet eller i karaktererne. Tredelingen mellem hovedrolleindehaverne skaber sandt nok en dynamisk fortælling, men prisen er mangel på fordybelse.
For kæk. Hvad gør man, hvis man skal lave en politisk ladet film, der samtidig skal være underholdende fra start til slut? Man kopierer mere eller mindre formen fra nylige film som The Big Short (2015) og Vice (2018). Selvom man i disse tilfælde kunne lide Adam McKays mange metaindslag, bidske humor og tjeppe klipning, så føles det forceret og for kækt til en historie som denne.
Falder aldrig til ro
Bombshell er en vigtig og brandaktuel film, der sitrer, dirrer og aldrig falder til ro. Det er et underholdende blik bag kulissen, men desværre er det også for overfladisk til for alvor at gøre ondt. Hollywood er på vej, men der skal mere end en enkelt bombesprængning til at vende slagets gang.